به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده در مراسم اختتامیه. هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، ضمن عرض تبریک هفته حمل و نقل و آرزوی توفیق و سلامتی را برای همه دست اندرکاران اظهار داشت: شعار این دوره از نمایشگاه مبنی بر حمل و نقل هوشمند، ترانزیت و توسعه اقتصادی بود، که حوزه عملکرد ترانزیت از طریق رسانه ها قابل مشاهده است. اما باید توجه داشته باشیم که چه برنامه ریزی لازم را داشته باشیم تا در مسیر رشد و پیشرفت حرکت کنیم.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت:در زمان برگزاری نمایشگاه نگاه ما باید اینطور باشد که سازمان ها و شرکت های دولتی نیازها و خواسته های خود را اعلام کنند تا مبدا حرکت برای شرکت های دانش بنیان و فناور مشخص شود.
وی افزود: دومین موضوع این است که چگونه شرکت ها و موسسات، نیازهای بخش دولتی را برطرف می کنند، که خروجی آن همان محصولات و دستاوردهای آنها است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: موضوع سوم ارتباط تولید کنندگان و شرکت های دانش بنیان با طرف مقابل است که نیاز است در رو در رو مذاکره کنند و برای اقدامات بعدی برنامه ریزی داشته باشند.
وی افزود: چهارمین نکته این است که سعی کنیم مردم را با آخرین دستاوردها و فناوری ها آشنا کنیم. طبق گزارش های اعلام شده، ۶۲ درصد برای مشاهده فناوری ها به نمایشگاه امسال آمدند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص اهمیت ارزیابی نمایشگاه گفت: خروجی نمایشگاه می تواند در صنعت تاثیر گذار باشد. آن هم حمل و نقلی که اعتقاد داریم زیربنای توسعه اقتصادی است، با آن ارتباط مستقیم داریم و همه آن را قضاوت می کنیم.
وی تاکید کرد: برای رشد صنعت حمل و نقل باید برنامه داشته باشیم . به دنبال تدوین طرح جامع حمل و نقل و تعیین اولویت ها با کمک شرکت ها و سازمان های تابعه هستیم. ما باید در صنعت حمل و نقل بتوانیم از منابع و سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی استفاده کنیم.
افندی زاده افزود: وقتی ۲۲۰هزار کیلومتر راه در کشور داریم چگونه می توانیم از آن به طور مطلوب نگهداری کنیم و همزمان در ساخت راه، فرودگاه و ناوگان سرمایه گذاری کنیم؟ تنها راه نجات حمل و نقل، جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی است و در این بین سرمایه گذار نیاز به تضمین دارد. پس ما باید به دنبال مدل اقتصادی باشیم.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: باید به دنبال این باشیم که چگونه با مدل بومی بتوانیم این سرمایه را وارد کنیم. البته در داخل کشور به اندازه کافی سرمایه داریم و باید آن را مدیریت کنیم.
وی در ادامه گفت: در برنامه هفتم توسعه به غیر از چند فرودگاه، بقیه باید در اختیار بخش خصوصی باشد. همچنین توسعه ناوگان باید از طریق بخش خصوصی اتفاق بیفتد. در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، قرار شد پروژه ای تعریف کنیم که چگونه سرمایه گذار وارد صنعت حمل و نقل شود.
افندی زاده یادآور شد؛ ۳۱۶ شرکت خصوصی و دولتی به همراه ۸۵ شرکت دانش بنیان و نیز موسسات دانشگاهی، در این دوره از نمایشگاه حمل و نقل کوشش و تلاش کردند. در همین راستا از برگزار کنندگان و مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی تشکر و قدردانی می کنیم. امیدواریم در سال آینده بتوانیم به سمت یک نمایشگاه بین المللی پیش برویم، محصولات دانش بنیان تولید داخل را به کشورهای دیگر صادر کنیم و از مرزها فراتر برویم. همچنین از شرکت های فورواردری درخواست داریم که این محصولات را به مشتریان خارجی معرفی کنند تا سال آینده بتوانیم با اقداماتی از این قبیل شرایط حضور ۳۰ درصدی شرکت کننده های خارجی در نمایشگاه را فراهم کنیم.